Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
۱۵ مرداد ۱۳۹۸
بدون نظر

آشنایی با نقاشی گل و مرغ

ازهزاره های پیش از میلاد، استقاده از نقوش پرندگان و گل ها برروی آثاری چون سفالینه ها و دیوارنگاره ها رایج بوده و در سیر تحول خود در دوره اسلامی، نقوش ظرافت و کمال یافته تاگل و مرغ به عنوان طرحی اصیل در هنرها جایگاه خاصی داشته باشد. باتوجه به این سابقه کهن در فرهنگ و هنرهای ملی این سبک وشیوه درتمام رشته های هنرهای سنتی به کارگرفته شد.

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

نقاشی گل و مرغ در سنت هنری نقش پردازی ایرانی، از شاخه های هنر نگارگری به شمار می رود. مجموعه ای از هنرهایی چون نقاشی مینیاتور ، تذهیب، گرفت و گیر (تشعیر)، گل و مرغ، گل و بوته و … که شیوه های برآمدن و بالیدن آن به گونه ای بنیادی با هنرهای دیگری چون خوشنویسی و به ویژه کتاب آرایی در پیوند بوده است. در حقیقت این هنرها زمینه های جلوه گری و پویایی نگارگری را در همه شاخه های آن فراهم ساخته اند.

 

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

 

جلوه های پرنده و مرغ در هنر ایرانی پیشینه ای دراز دارد، پیشینه ای که به گونه ای بنیادی از فرهنگ ایرانی مایه گرفته است. سیمرغ برجسته ترین نمونه ی پرنده ی نمادین در فرهنگ و هنر ایرانی است، درهم پیوسته با گیاه و رستنی و زایش آن، این پرنده که در روایات اسلامی “عنقا” نامیده می شود همان “سین مورو”ی پهلوی است.خوی ایزدی سیمرغ از میان نامه های فارسی در هم پیوسته با فرهنگ ایرانی پیش از اسلام بیش از هر جای دیگر در شاهنامه نمودار شده است. به گواهی شاهنامه سراسر زندگی خاندان رستم با این پرنده اسطوره ای پیوند خورده است و در همه جا سیمرغ به گونه ای شگفت انگیز گره گشایی می کند. جایگاه نمادین پرندگان به سیمرغ منحصر نمی شود بلکه در منطق الطیر عطار، به خوبی صفات و شخصیت های متفاوتی را که هر پرنده نمادی از آن است بیان کرده است.

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل،نقاشی سنتی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی

دگردیسی مفهوم نمادین سیمرغ در فرهنگ اسلامی و چگونگی گذر آن از نقش مایه های اساطیری به قلمرو صورت های مثالی در اندیشه های سهروردی (۵۸۷-۵۴۹) روشن ترین، فشرده ترین و شیواترین بیان خود را باز می یابد. سهروردی که می کوشید تا انگاره های فرهنگ ایرانی پیش از اسلام را در پرتو مفاهیم فرهنگ اسلامی بازخوانی کند به گونه ای سامان مند و برپایه ی بن انگاره های نگرش اشراقی، در بازخوانی تاویل گرایانه ی داستان های شاهنامه که از دید او نشانه های حکمت ایرانیان باستانی در آن موج می زند، سیمرغ را به جایگاهی بر می کشد که جلوه گاه پروردگار است. نخستین جلوه های پرنده و مرغ در کتاب نگاری به دوره ای بر می گردد که در سنت تاریخ نگاری هنر ایرانی دوره اسلامی مکتب بغدادنامیده می شود.

 

 

جایگاه نمادین پرندگان به سیمرغ منحصر نمی شود بلکه در منطق الطیر عطار، به خوبی صفات و شخصیت های متفاوتی را که هر پرنده نمادی از آن استبیان کرده است.هم اکنون هنرمندان این رشته هنری در آفرینش های هنری خود تصاویر واقعی از پرندگان را با قوه خیال در هم آمیخته و آثار گهربار می آفرینند که تزیینی بر کلام الله مجید و کتب دیگر است. متاسفانه این شاخه از هنرهای دستی و سنتی هم اکنون جز رشته های کم رونق و مهجور به شمار می آید و لازم است که جوانان خوش ذوق که دستی در هنر دارند برای پاسداشت این شاخه از هنر اصیل ایرانی اهتمام ورزند.

منبع:irandeserts.com

 

آشنایی با نقاشی گل و مرغ،نقاشی گل و مرغ،نقاشی سنتی،نقاشی گل،گالری نقاشی،فروشگاه اینترنتی تابلو نقاشی،نقاشی رنگ روغن،سفارش تابلو نقاشی،سفارش نقاشی رنگ روغن


    استفاده از بهترین و معروفترین لوازم در تابلو نقاشی